A megbánásról – biblioterápiás gyakorlattal

megbánásMi az a megbánás?

A megbánás azt jelenti, hogy irányt változtatunk, és a jövőben másként éljük az életünket.

Gary Chapman

A megbánás olyan negatív kognitív és emocionális állapot, ami lelkiismeret furdalással, önmagunk hibáztatásával és a veszteség érzésével jár együtt. Ennek oka többnyire egy korábbi rossz vagy elszalasztott választás beismerése. A megbánás, ahogyan azt a fenti idézet is sugallja, hasznos következményekkel járhat, alapja lehet ugyanis az aktív cselekvésnek, változtatásnak. Szélsőséges esetben azonban könnyen önmarcangolássá alakulhat, ami erős stresszként nehezedik a megbánóra és akadályozza annak továbblépését. Ez a folyamat akár a depresszióig fokozódhat.

Neal Roese, amerikai szociálpszichológus kutatómunkája alapján a megbánásnak további előnyeire hívja fel a figyelmet:

  • felfigyelünk a körülöttünk lévő világra,

  • a jövőben elkerüljük az adott negatív viselkedést,

  • önismeretre teszünk szert,

  • harmóniába kerülünk szociális környezetünkkel,

  • erősödik az a képességünk, hogy elérjük a számunkra kedvező lehetőségeket.

Mindezeket figyelembe véve a megbánásnak mentálhigiénés szempontból is létjogosultsága van életünkben és kiemelten fontos, hogy alkalmaznunk azt mindennapi életünkben.

  alkotásGyakorlat: „Bánom azt, hogy…”

Eszközök:

  • Bármilyen napló, vagy papírlap,

  • Toll, ceruza.

A gyakorlat egyszerű: keress magadnak néhány nyugodt percet, és gondold át, mik azok a lépések, amelyeket az elmúlt időszakban (egy évben, vagy akár eddigi életedben) megtettél, pedig nem kellett volna, vagy éppen ellenkezőleg, nem léptél, amikor kellett volna?

A felmerült gondolatokat azonnal, mérlegelés és cenzúra nélkül vesd papírra! Minden mondat kezdődjön azzal „Bánom azt, hogy…”.

Minden egyes gondolatod alatt hagyj ki némi helyet, ahová jegyezz fel egy mondatot, amely így kezdődik: „Ezért a jövőben…”.

A megbánás segítségével rendet tehetünk önmagunkban, és kiselejtezhetjük azokat a negatív érzelmeinket, és szokásainkat, amelyek már nem szolgálják lelki egészségünket. A gyakorlat lényege az elmélyült befelé figyelés, és a megbánás gyakorlása mellett a változás lehetőségeinek felfedezése, a jövőre való orientáció.

életkönyvEgy kis inspiráció

Nemrégiben akadtam rá Bronnie Ware Életkönyv című munkájára, melyben az ausztrál ápolónő, író és dalszerző arról a tapasztalatáról ír, hogy melyek azok a tipikus gondolatok, amik az embereket halálos ágyukon megbánással töltik el. Az azóta számtalan nyelven megjelent, és unalomig idézett mondatok álljanak itt inspirációként a fenti gyakorlat mellé:

  • Bárcsak lett volna bátorságom a saját életemet élni, nem pedig mások elvárásainak megfelelni.

  • Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat.

  • Bárcsak lett volna bátorságom az érzéseim kimutatására.

  • Bárcsak ne hanyagoltam volna el a barátaimat.

  • Bárcsak megengedtem volna magamnak, hogy boldogabb legyek.

Kívánok mindenkinek elmélyült figyelmet és sok türelmet ehhez a gyakorlathoz!

Advertisements