Pennebaker és az “expresszív” írás haszna

  PennebakerAmikor az emberek szavakba öntik érzéseiket és gondolataikat az őket ért hétköznapi vagy traumatikus élményekkel kapcsolatban, akkor javulást mutat mind fizikai, mind pedig lelki egészségük. Ez az állítás nem csupán sokak által hangoztatott közhely, de egy kiváló amerikai pszichológus, James W. Pennebaker kutatásainak rövid összefoglalása is.

♣ ♣ ♣

Életünk során mindannyian átélünk traumatikus eseményeket, melyek mélyen érintik életvezetésünket, megakasztják addigi utunkat és változásokat idéznek elő gondolkodásunkban, világlátásunkban. A pszichológiai kutatások egyik népszerű témája annak feltérképezése, mely tényezők segíthetik a traumák gyors(abb) feldolgozását, illetve külső segítőként milyen eszközökkel támogatható ez a folyamat. Már több évtizede felismert tény, hogy a trauma főként azokban az esetekben vezet negatív következményekhez, mentális vagy fizikai betegséghez, mikor annak átélője egyáltalán nem, vagy nehezen kommunikálja a traumatikus eseménnyel kapcsolatos érzéseit, emlékeit, gondolatait.  Ebben a tekintetben nehéz helyzetben vannak például a fizikai vagy szexuális erőszakot elszenvedettek, valamint a háborút megjárt veteránok. A helyzetet árnyalja, hogy amennyiben a traumáról nem kezdődik kommunikáció, önmagában egy jól működő szociális háló (család, barátok) sem véd a kialakuló betegségekkel szemben.

napló

Pennebaker az 1980-as években tette fel a kérdést: ha a traumatikus élményeket elhallgatni ilyen egészségtelen, vajon szavakba önteni őket éppen ennyire hasznos lehet?

Első kutatásukban arra kérték meg alanyaikat, hogy 4 napon keresztül napi 15 percig írjanak valamely őket ért megrázkódtatásról, vagy számukra jelentős negatív életeseményről. Az egy hónapos után követés alatt a vizsgálati személyek kevesebbszer látogatták meg orvosaikat, és kevesebb aszpirint fogyasztottak, mint a vizsgálat előtti hónapokban. A vizsgálat sikere nyomán az expresszív írás paradigmája igen termékeny kutatási területté vált, mára 200 feletti az e témában, angol nyelven publikált kutatási beszámolók száma.

booklove

A továbbiakban az expresszív írás lelki, fizikai és viselkedésbeli hasznáról igyekszem rövid összefoglalót nyújtani az eddigi kutatások fényében:

  • az expresszív írást napi szinten használók kevesebbszer fordulnak orvoshoz, és szorulnak gyógykezelésre,
  • immunrendszerük kimutathatóan megerősödik (t-limfocitáik száma nő, gyorsabb antitestképződést mutatnak például a hepatitis B és az Epstein-Barr vírussal szemben),
  • vérnyomásuk és szívfrekvenciájuk kevésbé emelkedik meg a traumatikus élmény felidézésének hatására,
  • kortizol hormonszintjük megemelkedett, mely hormon gyulladáscsökkentő és antiallergén hatású,
  • kevesebbet hiányoznak munkahelyükről,
  • jobban teljesítenek tanulmányaik során, illetve munkahelyükön,
  • munkahelyük elvesztése után hamarabb kaptak új állást,
  • kevesebb stresszről számoltak be, lelki jóllétük növekedett.

Az instrukció egyszerű, miért ne próbálnád ki?

Írj naponta legalább 15 percen keresztül arról, ami nyomja a lelked! Lehet ez az adott nappal kapcsolatos probléma, vagy egy korábbi, eddig fel nem dolgozott trauma. Engedd, hogy a szavak szabadon áramoljanak, ne gondolkodj azon, hogy fog mutatni az, amit leírtál! Ha az elején nehéz is, lassan élvezni fogod!

 

Advertisements