Farkas Vera – Gyógyító alkotás

KépMi az a képzőművészet-terápia? Milyen egy jól felépített és szakmailag megalapozott felnőtt képzőművészet-terápiás csoport? Miként lehet a módszert gyermekeknél alkalmazni? Mai bejegyzésemben Farkas Vera pedagógus, rajztanár és képzőművészet-terapeuta 2009-ben megjelent könyvét ajánlom figyelmetekbe.

♦ ♦ ♦

Ez a nyúlfarknyi (116 oldal!), de annál érdekesebb kis könyv tartalmilag három részre osztható. Először is olvashatunk benne egy az alapvető információkra korlátozott történeti és elméleti bevezetést. Ebben a szakaszban elsősorban a művészetterápiával aktuálisan  kacérkodó olvasó találhat új információkat. Különösen hasznos lehet az a fejezet, mely a művészetterápia és a művészet-pszichoterápia közötti különbségeket tárgyalja. Az írónő maga a Pécsi képzésben vett részt, így ő a kreatív tevékenység öngyógyító aspektusát képviseli, melyben a terapeuta csak katalizátor (tehát technikát és bátorítást nyújt).

A második szakaszban egy felnőtt képzőművészet-terápiás csoport felépítéséből kapunk ízelítőt: olvashatunk tematikát, feladatokat és az ezekhez kapcsolódó elméleti hátteret a jungi szemléletről, valamint egy résztvevő alkotásain és vallomásain keresztül érzékelhetjük a csoport működését.

A harmadik szakaszban egy gyermekeknek tartott képzőművészet-terápiás csoport bemutatása történik a fentihez hasonlóan, csak itt nem egy, de mind a négy résztvevő gyermek alkotásai bemutatásra kerülnek.

Összességében üde kis színfolt ez a könyv, ami néhány óra alatt bekebelezhető, miközben az olvasó képet kaphat a művészetterápia mibenlétéről, esetleg néhány ötlettel gyarapodhat saját csoportjaihoz.

Akinek ajánlom: a művészetterápiával ismerkedőknek, inspirációt kereső foglalkozás/csoportvezetőknek.

Beszerezhetősége: aki saját példányt keres, az az interneten találhat új és használt példányt is, egyéb esetben a kötetet nagyobb könyvtárakban megtalálható.

Advertisements