Én-maszkok: Identitáskeresés a művészetterápia segítségével

Az Art Therapy Alliance oldalán találtam egy érdekes cikket, amely egy traumát átélt tinédzsereknek szóló csoportról szól.  A cikkben nagy örömömre a  csoport teljes tematikája olvasható, mely az identitáskeresés köré szerveződik.

Mik azok az én-maszkok? Hogyan használhatóak a tinédzserek esetében, és milyen csoportokra lehetne még a módszert adaptálni? Erről szól a mai bejegyzés.

♣ ♣ ♣

Az én-maszkok egyszerű papírmasé álarcok, amelyek formájukkal és díszítésükkel az alkotó identitását hivatottak bemutatni. Elkészítésük több lépésben történik. Először a papírmasé alap készül el, majd ennek díszítése következik, általában több ülés alatt. Az én-maszkok érdekessége, hogy egy egyszerű farsangi álarcokhoz képest nem csak külső, de belső felük is díszített. A két oldal szimbolikusan az alkotó kifelé mutatott és belülről ismert identitását ábrázolja.Amerikai veterán én-maszkja

A kamaszkor az identitás kialakulásának időszaka. A fiatalok ekkor formálják meg önmagukról azt a képet, amellyel hosszú távon azonosulni tudnak. Ez a kép többszintű, és hátralévő életük során többnyire változatlan marad. Az identitás kialakulása nehéz folyamat – ezt a saját bőrünkön is tapasztalhattuk. Az értékek, célok, szerepek tudatosításában óriási szerepe lehet a művészetnek. Az identitás kialakulását támogathatja például egy napló, kreatív napló, vagy egy én-maszkok készítésével foglalkozó csoport.

A fent említett cikkben a művészetterapeuta három maszkot készíttetett a csoport tagjaival, melyek a régi-én, aktuális-én, és a jövőbeli-én reprezentációi. A három maszk lehetőséget ad arra, hogy a kamaszok szembesüljenek már meghaladott önmagukkal, és megfogalmazzák, milyenné szeretnének válni. Ugyanakkor az aktuális-én maszk segítségével megmutathatják, milyen különbségek vannak a mások számára hozzáférhető és önmagukban megélt identitásuk között.Amerikai katona én-maszkja

Az én-maszkok sikerrel alkalmazhatóak még például traumát átélt személyek esetében, a múlt-jelen-jövő tengely helyreállításában, illetve olyan élethelyzetekben, amikor az egyén szereprepertoárja bővül, és az új élet szerepet integrálni kell a már kialakult identitásba.

A képeken látható maszkokat  amerikai veteránok készítették. Források: itt, itt és itt.

Az én-maszkok elkészítésének alapanyag- és technikai tudásigénye alacsony, önismereti hasznuk viszonyt óriási. Ha nem művészetterápiás céllal, csak érdekes időtöltésként vetjük be diákjaink, gyermekeink, barátaink körében, katartikus hatásuk akkor is garantált!

Amerikai veterán én-maszkja2

Ha tetszett a bejegyzés, kérlek, oszd meg facebookon, pinteresten, vagy google+-on barátaiddal, ismerőseiddel, hogy az inspiráció minél több érdeklődőre rátaláljon!

 

 

