Képzőművészet-terápiás gyakorlatok kamaszokkal, alias hogyan törjük meg a csendet

Kamaszokkal dolgozni általában véve kihívás, művészetterapeutaként pedig többnyire olyan, mintha kiskanállal bontogatnánk egy téglafalat. A kamaszok önmagukkal szembeni elvárásai olyan magasak, hogy ezzel öntudatlanul blokkolják a művészi kifejezés spontaneitását, annak ellenére, hogy kreatív energiáik, önkifejezési vágyuk számukra is kínzó méreteket ölthet. Egy kanadai művészetterapeuta, Shelley Klammer oldalán találtam egy képzőművészet-terápiás feladat gyűjteményt, amely kifejezetten a velük való munkához tartalmaz ajánlásokat. Ebből hoztam Nektek mai bejegyzésemben néhányat.

♥ ♠ ♥

1. Módosított magazin fotók
hattie-stewart-illustrations-6-600x780
forrás: http://trendland.com/hattie-stewarts-magazine-illustrations/

Eszközök: előre kivágott, nagy méretű magazinfotók, papír, ragasztó, pasztell kréta, akril festék, filctollak.

A kamaszok imádnak firkálni, fényképeket dekorálni, eltorzítani. A gyakorlat nem igényel kézügyességet, és az eredmény mindenképpen dekoratív lesz, ezért bátran vállalják majd a feladatot. Azért javasolt előre kivágni a képeket, hogy a tinik ne töltsenek feleslegesen időt a magazinok olvasgatásával.

Remek felmelegítő gyakorlatnak tartom!

2. Életmottó kollázs
she turns
forrás: https://www.etsy.com/listing/73529159/mixed-media-original-art-dreams-into

Eszközök: papír, ragasztó, magazinok (vagy előre kivágott képek), pasztell kréta, akrilfesték, filctoll, színes ceruza.

A kamaszok folyamatosan keresik és próba elé állítják az általános életigazságokat. Hamar ráakadnak egy-egy olyan idézetre, mottóra (akár olvasmányaikból, akár a dalszövegekből), amelyekkel együtt tudnak érezni, és amelyet eligazodási pontként tudnak használni a világban. Az életmottó kollázs gyakorlatban arra kérjük őket, hogy egy ilyen mottót próbáljanak meg vizuálisan megjeleníteni.

3. Meglepő összeállítás
shadowbox
forrás: http://joannswansondiyminiatures.blogspot.hu

Eszközök: gyakorlatilag bármilyen filléres termék lehet eszköz, például: mosogatószivacs, fadarabok, apró játékok, anyag darabok, befőttesüveg, gombok, termények, stb.

Osszuk ki az eszközöket úgy, hogy mindenkinek jusson a különböző típusú darabokból, és kérjük meg őket, hogy készítsenek belőlük egy tetszőleges installációt. A gyakorlat emlékeztet a gyermekkori játékra és felszabadítja a fantáziát. Adjunk szűk időkorlátot hozzá, hogy nehogy “túlgondolják” a feladatot.

4. Inspiráló kéz
girl-hand-inspiration-photography-Favim.com-129468
forrás: http://favim.com/orig

Eszközök: papír, olló, színes filctollak.

Kérjük meg a kamaszokat, hogy mind rajzolják körbe az egyik kezüket egy lapra, majd vágják ki azt. Írják fel a nevüket a tenyerükbe, majd adják körbe az elkészült kezeket. Mindenki írjon egy pozitív tulajdonságot a papírkéz tulajdonosáról a lapra, majd adjuk vissza mindenkinek a saját kezét. Megerősítő és csapatkovácsoló gyakorlat.

Remélem tetszett a mai bejegyzés! Váljon hasznotokra! 🙂

Advertisements